Räägib kriisinõustamise pädevusega eripedagoog-nõustaja Kersti Puusild: “Olen pedagoogina töötanud 35 aastat, omandanud magistrikraadi eripedagoog-nõustajana ja töötanud eripedagoogina järjepidevalt viimased 10 aastat. Minu peamisteks klientideks on lapsed alates 3. eluaastast kuni gümnaasiumis õppivate noorteni ja nende vanemad. Sageli on tegemist lapse mõne erivajaduse või emotsionaalse trauma või mõne sotsiaalse väljakutsega, milles on oma osa kogetud kriisiolukordadel.
Tagantjärele tean, et kriisinõustamise võimaluste rakendamise vajadus minu eripedagoog-nõustaja töös oli tajutav juba siis, kui ma kriisinõustamise tehnikaid ja võimalusi ei tundunud ja ei osanud lisaoskusi tahtagi. Traumateadlikkus ei ole piisav, et suuta ennetada kriisiolukorra mõju ja mõista akuutse sekkumise võimalusi. See asjaolu paneb mind mõistma lapse heaolu spetsialiste ja teisi nõustamise või õpetamisega tegelevaid professionaale, kes püüdes anda parimat lapse heaolu tagamisel, on vahel kimbatuses ja mitte nii tulemuslikud kui võiks olla. Koostöös püüan olla oma teadmistega neile toeks. Minagi mõistsin alles siis eripedagoog-nõustajat toetava kriisinõustamise lisapädevuse tähtsust, kui olin Mahena keskuses esmalt läbinud kriisinõustamise baasteadmiste intensiivõppe ja seejärel läbi kahe aasta toimunud kriisinõustaja väljaõppe.
Minu tööpraktika on näidanud, et pädevus kriisinõustajana toetab efektiivsemalt laste, perede ja õpetajate heaolu ning arengut, et neil oleks võimalik tõhusamalt suhelda omavahel ja teha koostööd teiste spetsialistidega. Omandatud kriisinõustamise oskused võimaldavad mul kiiremini tuvastada kriisikogemuse mõju, probleemi põhjuseid ja rakendada muutuseks vajalikke sobivaid sekkumismeetodeid, sealhulgas stressijuhtimist, pinge maanduse tehnikaid ja aktiivset kuulamist. Sel viisil suudan efektiivsemalt ennetada olukordade eskaleerumist ning pakkuda tuge lapse emotsionaalse tervise säilitamiseks ja taastamiseks.
Uuringud ja praktika viitavad sellele, et eripedagoogid ja kriisinõustajad on kriisiolukordadega seonduvalt laste ja perede toetamisel asendamatud, pakkudes lapsele ja perele märkimisväärset tuge, et üldse jõuda lapse intellektuaalsete võimete näitamise ja vajadusel arendamiseni. Mida teadlikum kriisi mõjudest on iga abistav ja õpetav täiskasvanu, seda lihtsam ja efektiivsem on teekond lahenduse suunas.
Eripedagoogide professionaalsus kombineeritult kriisiteadlikkusega on olulised, sest:
- kriisinõustamise teooria ja praktika mõistmine aitab oskuslikumalt ennetada kriisikogemusest tulenevaid pikaajalisi negatiivseid tagajärgi,
- kriisiteadlik spetsialist oskab koos oma valdkonna eriteadmistega täpsemalt rakendada tõenduspõhiseid meetodeid laste ja perede heaolu taastamisel pärast keerulisi olukordi,
- kriisiteadlikkus toetab paremat koostööd spetsialistide vahel valdkondade ülesel sekkumisel,
- kriisiteadlikkus on hindamatu lisaväärtus, mis toetab eripedagoogi ennast ja igat tema klienti, kui ilmneb emotsionaalselt kõrge pingestatus, mis takistab vajaliku toe andmist.”

Fotol teksti autor Kersti Puusild (erakogu).
Loe sama sarja teisi artikleid: