Räägib kriisinõustamise pädevusega tööpsühholoog Ave-Gail Kaskla-Kuprys: “Olen erinevate ettevõtete tööohutuse partneriks olnud alates 2012. aastast. Töö- ja organisatsioonipsühholoogina olen tegevuskavu ja sekkumisi teinud ning töötajaid ja juhte nõustanud ja konsulteerinud viimased kuus aastat. Minu fookus on olnud alati ennetavatel tegevustel ning järjest ennast arendades ei saanud kuidagi mööda vaadata faktist, et isegi kriise saab ennetada või hoida neid hallatavana, kui on olemas piisavalt teadmisi kriiside toimemehhanismidest ning inimpsühholoogia eripäradest kriisiolukordades ja peale seda. Õnneks leidsin enda jaoks sobiva põhjaliku kriisinõustamise kvalifikatsiooni tõstmise koolituse Mahena Keskuse koolituste hulgast ning liitusin kaheaastase kursusega, ning veidi hiljem täiendasin ennast samas veel üheaastasel kriisinõustaja väljaõppel spetsialiseerumisega operatiivsele reageerimisele. Vahetult koos esimese kursuse lõpuga tabas meie riiki, tööandjaid, minu koostööpartnereid ja kliente koroona pandeemia. Kriis, millist ei olnud me juba ammu näinud. Tööpsühholoogina oli mul võimalus nõustada erinevaid organisatsioone, kuidas tekkinud pandeemia olukorras paremini oma liikmete vajadusi mõista, kuidas toetada ning kuidas mitte neid täiendavalt haavata või koormata. Ütlen ausalt, ilma kriisinõustamise teadmisteta ei oleks ma suutnud oma klientidele kindlasti nii palju tuge pakkuda.
Tööpsühholoogina ei puutu ma kokku mitte ainult üksikute pandeemia mõõtu kriisidega, vaid tegelikult tegelen nüüdseks igapäevalselt partnerina mitmete organisatsioonide juures, kus neid teadmisi saab ja tuleb kasutada erinevate tööalaste ja isiklike suurte ja oluliste muutuste või kriisidegaga toimetulekuks. Olgu selleks olukorraks siis koondamisteade või lähedase kaotus, organisatsioonid vajavad partnereid, kes tunnevad nende igapäevast dünaamikat ning vajadusel suudavad kollektiivile või selle üksikliikmetele ka eriolukordades toeks olla.
Tänaseks on lisaks koroonapandeemia mõjudele ning igapäevastele üksikisikuid ja organisatsioone mõjutatavatele kriisidele raputanud tööandjaid ka täiemahulise sõja algus Ukrainas. Jällegi on abi töö- ja organisatsioonipsühholoogidest, kellel on kriisteadlikkus ning oskused ja pädevus, et meie inimesi töökeskkonna ning selle rutiinide toel hoida.
Soovitan kõikidele kolleegidele, kes täna veel ei oma piisavat pädevust või pole kriisnõustamise kvalifikatsiooni tõstmise peale mõelnud, seda kindlasti fookusesse võtta ja kasvõi esialgu lihtsalt infoväljas olemiseks EKÜ tegemisi jälgida.
Lõpetuseks toon välja kolm keskset mõtet tööandjatele, mida esitlesin ka oma kursuselõpu ettekandes ning mida igapäevaselt koostöös organisatsioonidega järgin:
Ära lase kriisidel ennast ehmatada.
Koostöö tagab kriisi eduka maandamise.
Selge kommunikatsioon teeb abi töötajale vastuvõetavaks.
Töö- ja organisatsioonipsühholoogina on mul ligipääs suurele hulgale Eesti elu mõjutavatele ja seda kandvatele inimestele, see paneb mulle ka vastutuse olla vääriliseks partneriks ning kriisiteadlikkus ning kriisinõustamise pädevus aitavad mind sellel teel väga palju edasi!”
Fotol teksti autor Ave-Gail Kaskla-Kuprys
* Loe ka sama sarja artiklit “Haridusasutuse juht vajab kriisinõustamise teadmisi”.